logo bs

Van Lanschot neemt afscheid van duizenden klanten

Het lijkt tegenwoordig een trend te worden dat banken en vermogensbeheerders hun ondergrens verhogen, klanten wegsturen of hun dienstverlening versoberen. Van Lanschot kwam hiermee onlangs in de media door afscheid te gaan nemen van duizenden klanten die onvoldoende vrij belegbaar vermogen hebben of niet beleggen bij de chique private bank. In een brief aan deze klanten wordt eenzijdig de bankrekening opgeheven en wordt een overstap aangeraden en gefaciliteerd naar de Rabobank. “Met betalingsverkeer en sparen kan Van Lanschot het verschil niet maken” aldus de bank.

Het besluit van Van Lanschot valt bij veel klanten verkeerd. Na jaren klant te zijn geweest, ook in tijden dat het (spaar)geld van deze mensen de bank goed uitkwam, worden ze nu zomaar weggestuurd omdat ze niet voldoende opbrengen voor de bank. Van Lanschot staat echter wel in zijn recht volgens de algemene voorwaarden, maar moet ook aan haar zorgplicht voldoen en de klant helpen bij een alternatief. Met de overstapservice lijkt Van Lanschot dat te doen. Extra zout in de wonden is de loonverhoging van 20% die de topman van Van Lanschot dit jaar kreeg naar ruim € 1,5 miljoen.

Na het provisieverbod in 2014 en de toegenomen kosten voor wet- en regelgeving zien we dat verdienmodellen van vermogensbeheerders en banken onder druk zijn komen te staan.

Dit heeft weer als gevolg dat de beleggers bij veel banken en vermogensbeheerders steeds minder aandacht krijgen en dat zij alleen nog kunnen kiezen uit standaardbeleggingsoplossingen.  Voor vermogensbeheerders zoals BeSmart biedt dit kansen om via een persoonlijke dienstverlening met een hoog serviceniveau het verschil te maken.

Neemt uw bank of vermogensbeheerder uw vermogen nog serieus?

Wij kunnen ons namelijk goed voorstellen dat u zo nu en dan met vragen zit: Haal ik wel voldoende rendement? Hoe zit het met de risicospreiding? Is mijn portefeuille bestand tegen een correctie?

Het kan daarom geen kwaad om een beleggingsportefeuille zo nu en dan tegen het licht te houden. Door kritisch te kijken naar wat de sterkte en zwakke punten zijn in de portefeuille zorgt u er altijd voor dat uw portefeuille up-to-date is. De specialisten van BeSmart Vermogensbeheer helpen u graag. Mail uw portefeuille, geheel kosteloos en vrijblijvend, naar info@besmartib.nl.


< Terug naar artikel overzicht

Doelstelling

Belegbaar vermogen

Horizon